ראש שטוח לתינוק ומזרן הרשת נומו

ראש שטוח לתינוק ומזרן הרשת נומו

כיצד נוצרת "תסמונת הראש השטוח" אצל תינוקות ומה היא הדרך האפקטיבית ביותר למנוע תופעה זו?

  שנים רבות, אולי משחר ההיסטוריה ,התינוקות ישנו על ביטנם. תנוחה זו היא למעשה אימוץ המנח העוברי של התינוק בבטן האם – הגוף מכונס מעט כלפי פנים והידיים והרגליים מקופלות וצמודות לגוף.

המנח העוברי בשכיבה על הבטן הוא הבסיס להתפתחות המוטורית והקוגניטיבית של התינוק ( הפיזי והשיכלי).

כתוצאה ממחקרים סטטיסטים הוחלט בשנת 1996 להמליץ על שינה על הגב, מלידה ועד גיל שנה. המלצה זו תוקנה לפני מספר שנים –  במקום עד שנה, עד שהתינוק מצליח להתהפך בטן/גב ולהיפך.

אכן ההמלצה הזאת הפחיתה בכ20% את תופעת המוות בעריסה בעיקר כתוצאה מחנק ע"י נעיצת הפנים אל תוך מזרן ספוג אטום, שמיכה המכסה את ראש התינוק ופליטת מזון שעשויה ליצור שלולית נוזלים במזרן ולנשימה חוזרת של התינוק את הנוזל הנפלט.

השכבה על הגב יצרה מספר אתגרים לא פשוטים לתינוק ולהוריו.

  • עיכוב התפתחותי מוטורי שיכול להשפיע על ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק.

  • שינה קלה ולא רציפה – תינוק שלא ישן טוב, זה תינוק שלא אוכל טוב ובכך משפיע על התפתחותו וכן על יציבות התא המשפחתי המתמודד עם המצב בתנאי קיצון של חוסר שינה.

  • תסמונת הראש השטוח – פלגיוצפליה תנוחתית.

במאמר זה נדון בתופעה, השפעותיה וכיצד נוכל למנוע או להקטין את אותה.

שנת החיים הראשונה אצל תינוקות היא שנה מאתגרת מבחינה פיזיולוגית מוטורית וקוגניטיבית. התינוק שנולד במשקל ממוצע של כ3.5 קילו משלש את משקל גופו, עובר ממצב של אי תנועה וללא ואמצעי תקשורת ברורים, לתינוק יושב, זוחל, ואף עומד והולך עם יכולת להגות מילים ראשונות ולתקשר.

השלב הראשוני: 3 – 4 חודשים,  המוח גדל ומתרחב, לשם כך ועל מנת לא "להפריע" בתהליך זה, הגולגלת רכה וגמישה כמעט לחלוטין.

לתמיכה בתהליך זה ,התינוק נדרש לשעות שינה רבות – כ18 שעות ביממה לפחות.

מאחר וההמלצה הרפואית היא להשכיב על הגב,  נוצרת תסמונת הראש השטוח.

מהי התופעה ומה השלכותיה?

כפי שהזכרנו בחודשים הראשונים, גולגולת התינוק גמישה, הוא מונח לישון על גבו רוב שעות היממה. בשלב הזה תנועתו מוגבלת כך שלמעשה כפי שהונח כך יישאר. הגולגולת הגמישה שצורתה הנכונה והטבעית היא ביצתית, מתחילה להתיישר בחלקה האחורי ולעוות את צורת הראש. תופעה שכיחה נוספת שמתווספת לתהליך הינה טורטיקוליס  –  טורטיקוליס מולד הוא מצב בו ראש התינוק מוטה. סנטרו פונה לכיוון אחת הכתפיים בעוד שראשו נוטה לכתף הנגדית.  טורטיקוליס  בשילוב תופעת השטחת הראש ישאיר עיוות אלכסונית בגולגולת.

ההשלכות :

אסטטיות – הלחץ התמידי על  מבנה הראש, יוצר עיוות שרק בחלקו יוכל להשתפר מעט בהמשך, אך ככל שתינוק ימשיך בשכיבה על הגב לאורך החודשים הראשונים (מייקרים קיצוניים ישנם תינוקות שישנים כך גם בגיל 8 חודשים) המבנה האסימטרי יתקבע וילווה את הילד/ילדה לאורך כל חייהם, כך שגם גדילת השיער לא תכסה על כך.

 אורתודנטיות – במקרים רבים העיוות בגולגולת משפיע גם על מיקום הלסת וכתוצאה מזה על חוסר איזון במיקום השיניים וטיפולים אורתודנטים נדרשים גם להסדרת השיניים וגם להסדרת הלסת התחתונה.

פגיעה בהתפתחות קוגניטיבית –  ישנם מחקרים המצבעים על אפשרות של ירידה ביכולות השכליות, כגון הפרעות קשב וריכוז והשפעות התנהגותיות, ההנחה היא שזה כתוצאה מחוסר האיזון ומעבר המידע בין 2 צידי המוח, חשוב לציין שהמחקרים אינם חד משמעיים ויתכנו גורמים נוספים שתרמו לפגיעה.

מגבלות שימוש – קסדות רכיבה, משקפות צלילה וכל דבר המותאם ובנוי על בסיס מבנה הראש האנושי הרגיל ( בייצתי) עלול להוות בעיה לילדים ובוגרים עם עיוותי גולגולת.

אז מה ניתן לעשות?

 ה"מתקן" האולטימטיבי במקרה הזה הוא המוח האנושי, כפי שהגדרנו בהתחלה בחודשים הראשונים הוא גדל במהירות, כאשר אנו מזהים עיוות בגולגולת, יש ליצור מנח "הופכי" שיפחית את הלחץ על האזור הפחוס, המוח בגדילתו מבפנים ידחוף את דופן הגולגולת ויתקן את העיוות. היכולת הזאת טובה עד גיל 3 חודשים.

מעבר לגיל זה הטיפול אפשרי בקסדה מיוחדת, על ידי 2 פעולות במקביל:

א) לחץ מתון באזור שנפגע והתעוות.

ב) השארת מקום פנוי באזור הנגדי.

קסדת תינוק

ואיך כל זה קשור למזרן הרשת נומו?

מזרן נומו הינו מזרן רשת המאפשר מעבר אוויר ונוזלים דרכו באופן חופשי, במחקר שנערך בבית החולים שיבא בתל השומר ובהמשך התפרסם עולמית בכתב העט הרפואי "Pediatric Pulmonology" ובAAP – האמריקאי, הוכח שתינוק המושכב על ביטנו או שמיכה מכסה מעבר לראשו ואפשרות הנשימה שלו תיהיה היא רק דרך מזרן נומו, רק כך יוכל להמשיך לנשום רגיל וללא סכנה לחייו.

בצרפת ובחבל קוויבק שבקנדה שני רופאים Dr Thierry MARCK  ו  Dr Pierre MAROIS

ולהמליץ על מזרוני רשת ובניהם מזרן נומו MUMU הישראלי כבטוח לשכיבה על הבטן.

לדוברי הצרפתית רצ"ב קישור לאתר המרפאה בצרפת.

http://www.bebesante.fr/

קישור לאתר מזרן נומו

https://numuzone.com/