איזה מזרון מומלץ למיטת תינוק?

בכתבה זו נסקור את סוגי מזרני התינוקות הקיימים בשוק ואת היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.

 אילו מזרונים למיטת תינוק קיימים בשוק?

 מזרוני קפיצים/סלילים לתינוק

מזרן קלאסי הבנוי משכבת חומר מוקצף (פוליאוריטן, פוליסטירן או לטקס בד"כ). ובתוכו סלילי מתכת התורמים להתנגדות ועמידות המזרן. על החומר המוקצף בדרך כלל יהיה ציפוי הבנוי מפוליאסטר, כותנה או חומר סינטטי אחר. ככל שסוג המתכת ממנה בנויים הסלילים איכותית יותר וככל שיותר סלילים מפוזרים בגוף המזרן, עמידותו תהיה גבוהה יותר ולתינוק יהיה יותר נוח.

מזרני קפיצים לתינוקות יותר נפוצים בחו"ל מאשר בארץ שם שוק זה רחב יותר אך גם אצלינו ניתן למצוא כאלה במספר חנויות.

יתרונות מרכזיים:

– עמידות וחוזק.

חסרונות:

– במידה והחומר ממנו עשויה ליבת המזרן אינו חזק דיו יכולים להיות מורגשים אצל התינוק קפיצי המתכת. לפי דרישות מכון התקנים הישראלי במידה ותרצו לקנות מזרן מסוג זה כדאי לבדוק שהקפיצים/סלילים אינם בולטים או יכולים להגיע לגופו של התינוק באיזו שהיא צורה.

– הצורך בחומר מוקצף בצפיפות גבוהה, יכול ליצור בעיה בנשימות ונדיפות המזרן, לכן יש להרגיש את המזרן בטרם רוכשים אותו ולבדוק שאכן הוא עומד בתו התקן.

מזרון מוקצף (ספוג) לתינוק 

מזרן חד שכבתי עשוי בדרך כלל מ-פוליאוריטן מוקצף. לצורך ההמחשה- החומר מזכיר קצת כרית "זיכרון"( memory foam), כזו שניתן ללחוץ עליה ולראות כיצד צורת היד נשארת לזמן מה עד לחזרה מלאה לצורת הכרית.

כמו כן צפיפות חומר גבוהה יכולה להעיד על איכותו של מזרן מסוג זה מה שבא לידי ביטוי במזרן "כבד" יותר.  מומלץ לבדוק יכולות אלה במעמד הרכישה.

יתרונות מרכזיים:

– קלות המזרן, ומחיר זול יחסית.

חסרונות:

– לעיתים מזרנים מסוג זה עלולים לגרום לשקיעת פני התינוק לתוך המזרן ולכן חשוב שהחומר יהיה יחסית קשיח (במיוחד כשמדובר במזרן לפעוטות) אך לא קשיח מידי למניעת תסמונת "ראש שטוח".

– יש לקחת בחשבון כי לאחר שטיפת מזרן מסוג זה, זמן הייבוש יכול להיות ארוך ונצטרך למצוא פתרון חלופי להלנת התינוק לאותו הזמן.

 מזרון דו צדדי לתינוק – מזרן בעל שני דרגות קושי שונות המאפשר חלוקה של המזרן ל- לשני סוגים:

– מזרן לפעוטות עד גיל שנה- בעל רמת קושי גבוהה יחסית לשמירה על אברי הנשימה של התינוק.

– מזרן רך יותר לתינוקות מעל גיל שנה (תלוי בקצב ההתפתחות של התינוק).

מזרן זה בנוי בדרך כלל על אותו עיקרון של מזרן מוקצף לרבות העובדה שיש לו שני צדדים.

מזרן זה יהיה בדרך כלל בעלות בינונית ביחס למזרני תינוקות (תלוי דגם וחברה)

יתרון מרכזי-  המזרן "גדל" עם התינוק ומלווה אותו לאורך זמן.

חסרונות – במזרן זה קיימים אותם חסרונות שהזכרנו לעיל לגביי מזרן ספוגי, לכן כדאי לבדוק את שוני הקשיחות בין צידי המזרן, מעבר אוויר, מעבר נוזלים, עמידות וכו'.

 מזרון רשת "נושם" לתינוק

מזרני רשת הם סוג של פטנט חדשני שבעצם לא מתפשר על נוחות המזרן מול הצורך בנשימות גבוהה, מעבר נוזלים, נדיפות, וכו.

המזרן בנוי מרשת סינטטית חזקה במיוחד (יכולה לשאת עד 400 קילו) המתוחה על מסגרת עץ/פלסטיק ובעצם מאפשרת לתינוק לנשום גם במצב בו הוא ישן על הבטן ובכך לצמצם משמעותית את הסיכוי לתסמונת מוות בעריסה.

מזרנים אלה בדרך כלל מגיעים עם שכבת נוחות המאפשרת לתינוק ליהנות מכל העולמות, גם מהנוחות וגם מנשימה תקינה.

מזרן זה מומלץ ע"י קופות החולים והפטנט עליו מבוסס מחקרית.

יתרונות מרכזיים- נשימות גבוהה, מנדף חום ולחות, קל לשטיפה ומתייבש תוך מס דקות, קל לאחסון.

חסרונות- מזרנים אלה בדרך כלל יהיו בתקציב בינוני / גבוה.

כלל אצבע בבחירת מזרן למיטת תינוק – תקניות המזרן אותו נקנה חשובה יותר מהעדפותינו האישיות בנוגע לעיצוב המזרן או רושם ראשוני הנשמע טוב. 

אז איך נדע במה לבחור?

הפרמטרים החשובים הם:

  מעבר אוויר

מזרן המאפשר מעבר אוויר תוך מניעת הצטברות פחמן דו חמצני (co2) בסביבת השינה של התינוק הוא "מזרן נושם".

קיימות רמות מסוימות של נשימות במזרנים, לדוגמא מזרני רשת הם בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כל המזרנים למניעת הצטברות פחמן דו חמצני בסביבת התינוק.

גם מזרנים מוקצפים העומדים בתקן יכולים לספק נשימות טובה יחסית, אך לא כמו זו של מזרני רשת.

גם כיסוי המזרן צריך לאפשר מעבר אויר, כיום מייצרים כיסויים המוגדרים כ- "תלת מימדיים" (כיסוי הבנוי מכמה שכבות קלות ולא שכבה אחת הארוגה בצפיפות כמו בסדין מיטה לדוגמא)

 ציפוי/אטימות

רוב מזרני התינוקות מגיעים עם ציפוי מובנה /ניתן להסרה המיועד למניעת חלחול נוזלים לתוך המזרן עצמו, לפי מכון התקנים הישראלי יש לבקש בחנות הדגמה לאטימות המזרן ע"י שפיכת מים על המזרן. המטרה של הציפוי היא למנוע הצטברות של חיידקים ובקטריות על הספוג הפנימי של המזרן בעקבות פליטות או צרכים המחלחלים כלפי מטה.

הציפוי בדרך כלל עשוי עשוי ניילון (שעוונית) וכדאי לבדוק שאינו מפריש חומרים רעילים (BPA) לתוך פניו של התינוק, בדרך כלל יהיה מצויין על המוצר שהוא נקי מחומרים כאלה.

 מעבר נוזלים

עם כל הכבוד לאטימות אנו עדיין רוצים מעבר נוזלים ויכולת נידוף למזרן. כאן יש קושיה- איך מזרן יכול להיות גם אטום וגם אוורירי בו זמנית? התשובה היא שצריכה להיות פשרה מסוימת בין הפרמטרים האלה. במזרנים ספוגיים קלאסיים אכן קיימת מגבלה כזו, מה שנוכל לעשות הוא לבחור במזרן "רשת" ולשלב משטח קליטת נוזלים (שעוונית) מתחת למזרן וכך נוכל להנות גם מהנשימות וגם מקליטת הנוזלים.

עמידות וחוזק

רוב המזרנים העומדים בתקן הם אכן עמידים וחזקים דיים לשמירה על גופו של התינוק, כאן חשוב להדגיש שוב: מזרן לתינוק שזה עתה נולד לא יכול להיות רך מאוד ופרמטר זה חשוב לשמירה על גדילת עצמותיו של התינוק.

 חומרים

מכיוון שרוב המזרנים עשויים מחומרים סינטטיים, חשוב לדאוג שהם אינם מפרישים חומרים רעילים או יוצרים אלרגיות מסויימות לעור התינוק. לדוגמא חומרים מעכבי בעירה אכן עומדים בתקן אך חלקם מסרטנים ולכן חשוב לקחת זאת בחשבון במחקר השוק.

ישנם מזרנים העשויים מחומרים אורגנים אך מעולם לא הוכח שהם איכותיים יותר או תורמים לשמירת בריאותו של התינוק.