מיטת תינוק מתחברת ושינה משותפת

 מיטת תינוק מתחברת ושינה משותפת

 מיטת תינוק מתחברת ושינה משותפת

 האם מומלץ למקם מיטה מתחברת לתינוק סמוך למיטת ההורים?

בתרבויות עתיקות ברחבי העולם שינה משותפת עם התינוק בחדר ההורים (או בכל מתחם מגורים אחר) היה דבר שמובן מאילו. התינוק היה נישא על ידי אימו לכל מקום ועד גיל מאוחר יחסית הקרבה אלייה היתה חלק מרכזי בחייו.

עם התפתחות תרבות המערב התחילה להיות מקובלת שינה אינדיבידואלית של התינוק בחדר נפרד. כיום הורים רבים מוצאים בלינה משותפת פתרון נח וקל כדי להרדים את התינוק מהר יותר ולתת מענה בעת הצורך לצרכי התינוק.

קיימת מחלוקת מדעית האם שינה משותפת של הורים עם תינוק שזה עתה נולד אכן בריאה מבחינה התפתחותית / רגשית/ בטיחותית.

התפתחותית

בנושא זה קיימות שתי דעות מרכזיות:

  • תינוקות שקרובים להוריהם בשינה נמצאו חייכניים יותר, בוכיים פחות, בעלי קרבה חזקה להורה, ישנים טוב יותר בסך הכללי,תהליך ההנקה קליותר עקב קרבת האם בסביבה, ועוד סיבות רבות.
  • מאידך קיימת גישה שטוענת שמעולם לא הוכח שתינוקות שישנים עם ההורים ישנים טוב יותר, ואפילו יותר מזה- הם עלולים להתעורר יותר פעמים בלילה.

 רגשית

  •  תחושת הביטחון מלווה גם את ההורה וגם את התינוק שהוריו מרגישים בו בכל רגע. התינוק יכול להרגיש את נשימות ההורה ובכך להרגיש בטוח יותר.
  • לינה משותפת יכולה לפגוע בדינמיקה של שינת ההורים. לדוגמא- אם הורה אחד צריך לעבוד ביום למחרת, מדוע להשאיר את התינוק הבוכה בחדר כשאפשר להרגיע אותו במקום אחר ובכך לשמור על רעננות גבוהה של אחד ההורים במשך היום?

בטיחותית

כאשר מדובר על שינה משותפת במיטה אחת צריך להבין כי הסכנה עולה משמעותית עקב הסיכון לפגיעה בתינוק כתוצאה מתנועה לא רצונית או הסתבכות של התינוק בסדיני המיטה. כולנו מרגישים שהחושים שלנו מחודדים דיים כדי לשמור על הילדים שלנו, ואף על פי כן לא מומלץ אפילו לבעלי האינסטינקטים הטובים ביותר לישון עם תינוק קטן באותה מיטה אפילו אם קיים מרחק בין ההורה והילד במיוחד עד גיל 3 חודשים.

למסקנה

לינה באותה מיטה יכולה להיות מסוכנת ואינה מומלצת כלל, בעיקר בגלל בעיות בטיחות!

עם זאת לינה משותפת בחדר עם מיטה נצמדת למיטת ההורים כן יכולה לתת לנו את היתרונות ההתפתחותיים והרגשיים שהתינוק סופג מקרבה להוריו ומאידך לשמור על בטיחות התינוק בסביבה מוגנת.

מיטת תינוק מתחברת –  קיימות בשוק מיטות/ עריסות המתחברות למיטת ההורים עם דופן נשלפת באחד מצידי המיטה, זו משאירה משטח שינה נפרד לתינוק ובו בזמן נותנת את תחושת החום והקרבה לתינוק שאנו מחפשים.  המיטה מוצמדת באמצעות רצועה למיטת ההורים כך שלא תזוז בשום מצב.

מיטה מתחברת להשכרה-  אפשר גם להשכיר מיטת תינוק מתחברת וקיים לזה שוק ענף.

שימו לב! שבהצמדת המיטה למיטת ההורים צריך להיות הפרש גובה של כ- 5 סנטימטר בין דופן העריסה למיטת ההורים, כך שהתינוק לא יוכל לצאת באמצע הלילה למיטת ההורים ו"לטייל" בה, מה שבעצם לא שונה משינה משותפת על משטח אחד. לכן חשוב לשים לב לסוג המזרן אותו נבחר למיטה זו ואת גובהה מיטת התינוק מול מיטת ההורים.

לגביי בחירת המזרן המתאים ביותר לילדכם אתם מוזמנים לקרוא מאמר מקיף בנושא – מזרון למיטת תינוק