למה על הבטן תינוקות ישנים טוב יותר

למה על הבטן תינוקות ישנים טוב יותר

שינה על הבטן תינוקות-  למה על הבטן תינוקות ישנים טוב יותר?

ואיך זה מסתדר עם המלצות משרד הבריאות

להשכיב על הבטן או על הגב, בסוגיה הזאת התמודדנו כבר לפני 15 שנה כאשר נולדו ילדי הגדולים – תאומים בת ובן, פגים קטנים , מצד אחד בקבוצת הסיכון למוות בעריסה – להשכיב על הגב, ומצד שני בסיכון לעיכוב התפתחותי מוטורי המחייב שהייה מקסימלית על הבטן.

מאז ועד היום כבר למעלה מ10 שנים וכחלק מתפקידי כמוביל את מהפכת נומו בישראל,  מהפכה בתחום סביבת השינה של התינוק – הנושא והדילמה היא חלק בלתי נפרד מחי היום יום שלי.

אז על הבטן או על הגב?

למה על הגב? בשנת 2000 אימץ משרד הבריאות המלצה שרווחה במדינות רבות באותה תקופה, להשכיב תינוקות לישון אך ורק על הגב. נמצא כי אימוץ המלצה זו הקטין במעט את מספר מיקרי המוות בעריסה . ההסבר נבע משתי סיבות עיקריות: א) פתחי הנשימה (אף פה) מופנים כלפי מעלה. ב) השינה קלה יותר ואם תיווצר סכנה נשימתית התינוק יתעורר מיד.

במדינות רבות כיום אף הרחיבו את ההמלצה לאי שימוש במגן ראש ושינה ללא שמיכה או עם שק שינה לתינוק.

הבעיה- ברירת המחדל של התינוק היא שינה על הבטן, התנוחה העוברית היא כינוס האיברים (ידיים ורגליים כלפי הבטן), ככה התינוק ישן טוב יותר ולאורך זמן.

הבעיה – נמצא כי תינוקות שהושכבו על הגב, פיתחו עיכוב התפתחותי בתהליכה הזחילה, ישיבה, התהפכות, עמידה והליכה, כמו גם סרבול מוטורי ולעיתיים אף איחור קוגניטיבי ( שכלי). שכיבה על הבטן תומכת בתהליכי הגדילה של התינוק ובראשיתם שרירי צוואר וחגורת כתפיים.

הבעיה – רוב התינוקות שישנים על הגב, לא ישנים טוב. שינה רציפה הינה חלק מהתפתחות תקינה ( הורמון הגדילה מופרש במהלך השינה), תינוק שלא ישן טוב הוא לרוב תינוק שלא אוכל טוב, תא משפחתי שלא ישן הוא תא משפחתי שלא מתפקד כראוי.

הבעיה –בשלב מסוים התינוק מתהפך על בטנו, מה שגורר את ההורים להפוך אותו בחזרה ולריטואל מתיש ופוגע.

הבעיה – תינוקות שהושכבו על הגב פיתחו את תסמונת "השטחת הראש" : עצם הגולגולת גמישה בתחילת הדרך והשכבה על הגב לאורך זמן יוצרת עיוות ויזואלי של ראש התינוק.

ואכן בהמשך הדרך משרד הבריאות ( בארץ ובעולם) שינה מעט את ההמלצות והוסיף, א) בזמן ערנות והשגחה יש להשכיב את התינוק על הבטן. ב) כאשר התינוק כבר מתהפך לבד (גב בטן, בטן גב) ומחליט לישון על הבטן אין להפוך אותו על גבו.

משרדי הבריאות בארץ ובעולם השקיעו ומשקעים מאמצים רבים בהעלאת המודעות לנושא באמצעי התקשורת השונים ודרך אנשי הרפואה. כולל פרסומים ותמונות קשות לצפייה.

למרות זאת בסקר טלפוני שערך משרד הבריאות בין השנים 2011 – 2009 נמצא כי רק 4 מתוך 10 תינוקות מושכבים לישון על בטנם למרות ההנחיות

אז למה זה? האם יש איזה שהם הורים שלא רוצים בטובת ילדיהם בבטיחותם ובבריאותם.

אז זהו שלא, מטבע האנושות הורים מגוננים ושומרים על ילדיהם ואולי – עד כמה שזה יפתיע  – זאת הסיבה, טובת התינוק.

כאשר הורים מתמודדים עם תינוק שלא ישן טוב, מרבה להתעורר, בוכה… וכתוצאה מכך לא אוכל כראוי, תא משפחתי שלא מתפקד והתפתחות מוטורית וקוגניטיבית לא תקינה מול רסיסי אחוזים של סיכון למוות בעריסה. בוחרים ההורים לקחת את הסיכון ולאפשר לתינוק שינה רציפה איכותית וטובה המקדמת התפתחות תקינה.

הורים רבים שבתחילת הדרך לא נתנו דעתם לחשיבות סביבת השינה של התינוק מוצאים עצמם מחפשים פתרון בהמשך הדרך כאשר הם מחליטים לאפשר לתינוק לישון על הבטן או כאשר הוא כבר מתהפך לבד ובוחר לישון על הבטן, אנו פוגשים רבים מהם שבאים לרכוש את מזרן הרשת נומו.

המלצה לשימוש במזרן הרשת נומו ניתנה כבר לפני מספר שנים ומופיעה בספר המקצועי "בריאות הפעוט והתינוק בפרק סביבת השינה של התינוק מאת פרופסור יונה אמיתי שעמד שנים רבות בראש משרד הבריאות במחלקה לאם ולילד.

לסיכום: אנו דבקים בהמלצה להשכבה על הגב היא אכן הוכחה כמצילת חיים. למרות זאת אנו יודעים ומכירים את המגבלות של שינה במנח זה על רוב התינוקות, שבעתיים הורים בוחרים להשכיב על הבטן. אם משכבים על הבטן היתרונות של מזרן רשת נומו, המאפשר מעבר אוויר ופינוי CO2 על פני מזרוני הספוג שמצופים בשעוונית אטומה, ברורים לחלוטין.

אשמח לעמוד לראשותכם בשאלות ויעוץ דרך האתר, הפייסבוק ואף ישירות אלי לטלפון 0528087488

לילה טוב

שלמה עבאדי

נומו