הורים לתינוק: איך תעברו את הקיץ בשלום

הורים לתינוק: איך תעברו את הקיץ בשלום

הורים לתינוק: איך תעברו את הקיץ בשלום

חמש כללי הזהב למניעת חימום יתר והזעה בתינוקות.

החורף תם, הימים מתחממים, שעות האור נושקות לשעות הערב המאוחרות, סוף סוף אפשר לצאת החוצה ולטייל עם התינוק.

חם לו? מותר בשמש? קרם הגנה? לבוש? כובע? עגלה? טיולון, מנשא….המון המון שאלות, מבולבלים?

הנה כמה טיפים שיסיעו לכם לעבור את הקיץ בשלום:

  1. לבוש התינוק     – תלוי, בחודש, באזור המגורים ובגיל. נתחיל בגיל, יכולת ויסות החום של התינוק מתאזן בסביבות גיל חודשיים, לכן מומלץ עד גיל זה להלביש בבגד אוורירי אך עם שרוולים ומכנסיים ארוכים. כובע רחב שוליים חשוב ביותר שכן ראש התינוק הוא האיבר הרגיש ביותר שדרכו מתבצע איזון הטמפרטורה בגופו. אין למנוע כליל חשיפה לקרני השמש שכן חשיפה זו חשובה ביצירת ויטמין D האחראי על רמות הסידן והתפתחות העצם אצל התינוק. מעבר לגיל חודשים ניתן לעבור לביגוד קל יותר עם שרוולים קצרים ולהגדיל מעט את ליטוף קרני השמש על הגוף. ישנו הבדל גדול בין זמן החשיפה לחום ולשמש בין חודשי האביב ותחילת הסתיו לבין שיא הקיץ ביולי אוגוסט, ההמלצה הנכונה היא להלביש בהתאם לפעילות  ולפעול לפי האינטואיציה ההורית. בפעילות מים כאשר הסיכוי לחשיפה לשמש גדולה, ניתן לרכוש בגדים עם יכולת סינון קרניים אולטרה סגולות UV. כמובן שבפעילות מים יש פחות סיכון לחימום יתר אך גדל הסיכון לחשיפה לקרני השמש ואף כוויות עור, לכן בפעילות בריכה יש לשהות באזור הרדוד שבדרך כלל מקורה ומוצל . אזור המגורים –  יש להפעיל שיקול דעת שכן מה שנכון לתינוק ברמת הגולן אינו נכון לתינוק באילת, וכמובן ההבדלים בין עיר עם מגדלי מגורים גבוהים שמסתירים את קרני השמש, אך עוצרים את משב הרוח המצננת לאזורי כפר פתוח ומאוורר אך עם שמש יוקדת.
  2. קרם הגנה לתינוק – מותר, אסור? התשובה: תלוי בגיל, סוג העור ובאיכות הקרם. אפשרות נוספת,  לבוש מונע קרינה שניתן לרכוש כמעט לכל גיל. אם החלטתם על קרם הגנה חשוב לזכור, שכבת עור התינוק, דקה ועדינה מומלץ למרוח שככבה עדינה על גב היד תחילה, למספר שעות ולוודא שאין אדמומיות או פריחה כתוצאה מאלרגיה, ורק לאחר מכן למרוח בשר אזורי הגוף החשופים לשמש.  מומלץ לרכוש את קרם ההגנה בבית מרקחת ולהתייעץ עם הרוקח בהתאמה לגיל התינוק או הפעוט ולעונת השנה, סביר שההמלצה תהיה מסנן קרינה 15 ומעלה. חשוב אם נוצר גירוי או אדמומיות, יש לצלם את המקום ולפנות מידית  להתייעצות עם רופא.
  3. סביבה – כן גם כאן ההמלצות משתנות, בין חודשי האביב והסתיו ובין שיא הקיץ יולי אוגוסט וכמובן באזור. די מובן שכאשר השמש רק מפציעה אך הטמפרטורה עדיין סבירה נכון יותר "לחפש" קצת שמש, ולהתענג מקרניה, ברור שבמידה. לעיתיים כאשר לא מרגישים את השמש הקופחת יש סיכון לחשיפת יתר ולשיזוף לא בריא לעור התינוק. עדיפות לגינות ציבוריות מוצלות חלקית וכמובן אזורי פארק מותאמים. בשיא העונה – יולי אוגוסט – ישנו הבדל מהותי בין אזורי לחות – אזור החוף – ואזורי ההר בואך ירושלים. הדגש הוא על הזעה. הזעה היא הדרך של הגוף לצנן את עצמו ומעיין תמרור, שחם מדי והגיע העת למצוא מסתור מוצל וקריר או לחילופין להוריד פרט לבוש מיותר. באזורי ההר הלחות פחותה וגם תופעת ההזעה, סביבה זו מחייבת אותנו לשים לב לסימנים נוספים, אדמומיות העור, חוסר שקט ונוחות, יצביעו על העובדה  שחם לתינוק וזה הזמן למצוא מקום קריר ומוצל.
  4. שעות מומלצות – כן גם כאן הכל תלוי בעונות השנה ובעומס החום ביום נתון. בעוד בחודשי האביב ותחילת הסתיו מומלץ לצאת בשעות הבוקר המאוחרות כולל צהרים, "לתפוס קצת שמש" הרי שבחודשים יולי אוגוסט השעות המומלצות הם שעות הבוקר ואחר הצהרים המאוחרות. כמובן שיש עוד נתונים נוספים כגון חמסינים בעונות המעבר שאז פשוט לא מומלץ לצאת בכלל וכנ"ל בימי אובך וזיהום אוויר. המלצות ליציאה מחוץ לבית בימים אלו ניתן לקבל באמצעי התקשורת השונים.
  5. סביבה תומכת – מוצרים שמסיעים לנו בשמירה על סביבת התינוק והפעוט מפני החום והשמש. בנוסף לפרטי הלבוש האווריריים או המונעים מעבר קרני UV וקרמי ההגנה כפי פרטנו בסעיף הראשון. הסביבה המיידית בו יבלה התינוק במהלך הטיול היומי היא כמובן העגלה או יותר נכון "האמבטיה של העגלה" שמשרתת את התינוק בחודשים הראשונים לחייו. מצד אחד נותנת מחסה מהשמש הקופחת אך מצד שני עלולה להפוך לחממה שאינה מאפשרת אוורור ועלולה לסכן את התינוק, להימנע מכך יש לשים לב למספר נקודות קריטיות, צבע העגלה – כיסוי בהיר עדיף על כסוי שחור ( כמו במכוניות רק שבעגלה אין מזגן לאיזון). המצאות פתחי אוורור בצדי הכיסוי העליון או בדופן בסיס העגלה הניתנים לפתיחה ומאפשרים סירקולציה של האוויר. בנוסף ניתן לרכוש מאווררים קטנים על סוללות ולמקם אותם בבטחה בקצה העגלה באזור רגלי התינוק ( לא הראש). בחלק מהעגלות ישנם חורי אוורור בבסיס ה"אמבטיה". חברת המזרונים הוותיקה "נומו" Numu משווקת  מזרוני עגלה (בארבע גדלים שונים) העשויים רשת מאווררת דו שכבתית המסייעות הן בבטיחות בשכיבה על הבטן והן בהקטנת הסיכון מחימום יתר והזעה. מוצרים  נוספים באותה קטגוריה  הם: שמיכה נושמת שמיוצרת , בטכנולוגיה זהה, בנוסף לריפודית לטיולון ושכבת נוחות לכיסא בטיחות שמיוצרים, בטכנולוגיה זהה.