האם לאפשר לתינוק לישון על הבטן?

האם לאפשר לתינוק לישון על הבטן?

אתם ממש רגע לפני הלידה. רוב הבדיקות והמעקבים כבר מאחוריכם. המתח וההתרגשות מדירים שינה מעינכם. בנוסף, את מתמודדת עם שינויי הגוף, עם העובר הנע בתוכך, וגם עם חוסר הנוחות והיקיצות הרבות המתלוות לתנוחות השינה על הגב ועל הבטן. זה בדיוק הזמן לבדוק מספר נושאים סביב נושא השינה שלך, של התינוק שבדרך וגם של בן זוגך.

פרסומת: מזרן התינוק היחיד המאפשר שינה על הבטן. לחצו לפרטים

שינה על בטן או על הגב. בדיוק כפי שאת חשה בחוסר נוחות בשינה על הגב, כך גם התינוק שלך. מיד כשתעזבו את בית החולים תקבלו הנחיות מחמירות לשנת התינוק על הגב כחלק מההמלצות להקטנת הסיכון ממוות בעריסה. אם אתם ברי מזל וילדכם הוא מהחברה שפוגשים בצבא ונרדמים בכל מקום וכל תנוחה, הרווחתם. אכן, חלק מהתינוקות ישנו טוב גם על הגב, למרות שהתנוחה העוברית היא על הבטן עם כינוס הידיים והרגלים כלפי הגוף.

הבעיה היא, שהתינוק שישן טוב הוא של השכנה/חברה. אתם לעומת זאת, נדרשים לקום פעמים רבות בלילה ו"להמציא" כל העת שיטות חדשות להרדמה (על הידיים, לנדנד, לטייל בעגלה וכו'). גם בטיפת חלב יסבירו לכם על חשיבות השינה לתינוק. תינוק שישן טוב, יאמרו לכם, אוכל טוב. תינוק שישן טוב, מתפתח מוטורית ושכלית (קוגניטיבית). עוד יספרו לכם, כי הורמון הגדילה מופרש במהלך השינה. באותה נשימה גם יחזרו על חשיבות השינה על הגב להקטנת הסיכון ממוות בעריסה.

ההורים שלכם, שאתם חשובים להם בוודאי באותה מידה שהתינוק החדש חשוב לכם, יספרו לכם שאתם דווקא ישנתם על הבטן ואפילו ישנתם טוב. גם מהחברות תשמעו שהן, למרות ההמלצות, משכיבות את התינוק על הבטן, כי זו התנוחה המומלצת להתפתחות המוטורית של התינוק.

מבולבלים? גם בקרב אנשי הרפואה ישנה דילמה כאשר בטיחות השינה מתנגשת ברציפות השינה.

שינה בחדר ההורים, עריסה, מיטה. האם נכון להצמיד את מיטת התינוק או העריסה למיטת ההורים? ההמלצה של משרד הבריאות להקטנת הסיכון ממוות בעריסה היא על שינה של התינוק באותו החדר בו נמצאים ההורים. הסיבה היא כמובן הקירבה והיכולת לראות או לשמוע את התינוק בזמן מצוקה. ההמלצה אינה מתייחסת לגודל החדר, לכמות התינוקות (תאומים, שלישיות) ולאיכות השינה של התינוק ושל בן הזוג.

מרבית העריסות הקיימות בשוק נותנות פתרונות לרוב החדרים, אך אם החדר קטן ניתן לשקול לעבור לחדר אחר בבית. אם החדר גדול, יתכן שאפשר להכניס מיטה ולדלג על שלב העריסה. כמו כן, אין מגבלה להצמיד את המיטה/עריסה למיטת ההורים.

איכות השינה. הצורך בשינה טובה הוא אינו רק עבור התינוק. גם התא המשפחתי צריך וחייב להמשיך לתפקד לאורך זמן ולכן, אם התינוק מרבה להתעורר (אפילו רק למספר דקות) הדבר פוגע ברציפות השינה שלכם ופוגע בתפקוד היום יומי, אם במסגרת הביתית ואם במסגרת מקום העבודה.

לכן, ניתן לשקול שינה במשמרות. כלומר, אחד מבני הזוג ישן בחדר עם התינוק ובן הזוג השני בחדר נפרד ומבודד מרעשים. כיום, ישנם "פטנטים" לתחליפי הנקה כך שגם אם את מניקה הדבר אינו מונע את השינה במשמרות. כמובן שהדבר מכפיל ומשלש את עצמו במקרה של תאומים ויותר. תא משפחתי שישן טוב הוא תא משפחתי שמתפקד טוב.

מגן ראש. ההמלצה הרווחת בשנים האחרונות להימנע מהרכבת מגן ראש במיטת התינוק. הסיבה לכך היא הסיכון "ללכידת ראש התינוק וחנק", וכן הטענה כי המגן לא ימנע חבלות במגע של ראש התינוק עם סורגי המיטה. זה נכון עד הרגע שאתם שומעים בום והתינוק בוכה כי הוא נפגע בזמן תנועתו במיטה.

לא יעזרו ההסברים כי זה רק מכה קטנה וזה יעבור, אתם כבר בדרך לרכוש מגן ראש. אז ככה, אם כבר מגן ראש, רצוי לחפש מגן ראש "נושם". כלומר, מגן ראש העשוי מחומרים המאפשרים מעבר אוויר דרכו. ישנו יתרון נוסף בהעדר מגן ראש, אתם רואים את התינוק והתינוק רואה אתכם גם ממצב שכיבה של שניכם. לכן, יש להרכיב את המגן על שלוש דפנות ולהשאיר את קשר העין ביניכם פתוח.

לסיכום, אין באמת פתרונות קסם וכאן נכנסת האינטואיציה ההורית שלכם לפעולה. רק לכם, או רק לך אם את מניקה, יש זכות וטו בנושא שינה. מידע נוסף בנושא תוכלו למצוא בפרק "סביבת השינה של התינוק – המלצות ליצירת סביבה שינה בטוחה" בספר מקצועי בשם "בריאות התינוק והפעוט".

פרסומת: מזרן התינוק היחיד המאפשר שינה על הבטן. לחצו לפרטים