האקדמיה לרפואת ילדים: מזרן נושם בטוח יותר ממזרני תינוק רגילים

האקדמיה לרפואת ילדים: מזרן נושם בטוח יותר ממזרני תינוק רגילים

האקדמיה לרפואת ילדים: מזרון נושם למיטת תינוק בטוח יותר ממזרני תינוק רגילים

כיצד מזרון נושם לתינוק יכול לשמור על חיי תינוקכם

מוות בעריסה הוא סיבת המוות העיקרית בתינוקות בין גיל הלידה לגיל שנה. קרוב ל-90% ממקרי המוות בעריסה מתרחשים עד גיל חצי שנה, כאשר טווח הגילאים השכיח ביותר הוא 4-2 חודשים. 50% מהמקרים מתרחשים בחורף (בחודשים ינואר עד מרץ), אז הסיכון למוות בעריסה גבוה פי כ־2.5 לעומת חודשי הקיץ.

הסיבה המדויקת לתופעה ממשיכה להיות תעלומה. אין לה הסבר מדעי ברור, והיא מתרחשת גם אצל תינוקות בריאים לחלוטין.

האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ( (American Academy of Pediatrics) היא העמותה המקצועית הגדולה בעולם של רופאי ילדים מארה"ב ומחוץ לה. האקדמיה מפרסמת מאות "הצהרות מדיניות" (policy statements) הנחשבות ל"תורה" ברפואת ילדים בעולם.

באוקטובר 2016 פרסמה הוועדה העליונה למניעת מוות בעריסה ויצירת סביבת שינה בטוחה לתינוקות של האקדמיה את נייר העמדה שלה בנושא מוות בעריסה.

הוועדה סכמה את המלצותיה החשובות לתינוק וסביבתו בטבלה שכללה את הסעיפים הבאים:

• השכבה על הגב בכל שינה.
• משטח שינה קשיח.
• הנקה מומלצת.
• מיקום התינוק בחדר ההורים על משטח שינה נפרד.
• להימנע משימוש בעזרים רכים או מצעים משוחררים במשטח השינה של התינוק.
• לשקול שימוש במוצץ בעת השכבת התינוק.
• להימנע מחימום יתר.
• אין להשתמש בניטור ביתי של דופק ונשימות.

יתרונות המזרן הנושם על מזרני תינוק רגילים

הצהרת מדיניות זו פורסמה בכתב העת Pediatrics וכללה שני מאמרים: הראשון, הצהרת מדיניות, בן 11 עמודים וסקירת 110 מאמרים והשני, המורחב יותר, בן 36 עמודים וסקירה של 400 מאמרים.

תחת הכותרת "מוצרים מסחריים" הופיעה התייחסות בולטת למחקר שבוצע בישראל על מזרן הרשת נומו (Numu) במעבדה לתפקודי ראות בבי"ח שיבא, על מודל של תינוק נושם ופורסם בכתב העת היוקרתי Pediatric Pulmonology3.

על בסיס המחקר, וועדת העל למות בעריסה של האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים קבעה בהמלצותיה:

• מזרנים מסוימים יוצרו עם חומרים מעבירי-אוויר על מנת להקטין את הנשימה החוזרת של אויר ננשף, במקרה שהתינוק מגיע למצב של שכיבה על ביטנו, ואילו נראים עדיפים על שאינם מעבירים אויר.

• בעזרת מודל של תינוק נושם, פרסמו חוקרים ישראליים, שמשטח המעביר אוויר מטיב לפזר את הפחמן הדו-חמצני ולמנוע את הצטברותו.

• הם גם הוכיחו שהטמפרטורה שנמדדה בתוך המודל (המדמה את ראש התינוק) הייתה באופן משמעותית נמוכה במזרן המחקר (נומו), עקב פיזור חום מיטבי דרכו. ממצא זה יכול באופן פוטנציאלי להגן בפני חימום יתר, הידוע כגורם סיכון למוות עריסה.

מזרן נושם נומו

המזרן הישראלי נומו עונה לכל ההמלצות של הוועדה. נומו הינו מזרן קשיח שמונע שקיעה וחימום יתר. בהתבסס על הניסוי שבוצע על ידי החוקרים הישראלים, וניסוי אחר שמחזק את מסקנותיו, נומו עונה להמלצה ש"מזרנים מעבירים אויר עדיפים על אילו שאינם".

כאמור, שיא השכיחות של מות עריסה הוא בחודשים הראשונים לחיי התינוק. הוועדה ממליצה למקם את התינוק בחדר ההורים על משטח שינה נפרד עד גיל שנה, אך באופן ברור עד גיל 6 חודשים.

שוקלת לרכוש מזרן נושם לתינוקך? קבלי קופון מתנה בשווי 50 ₪.

לקבלת הקופון אנא מלאי את פרטיך.

מקורות

1. Task Force On Sudden Infant Death Syndrome. SIDS and Other Sleep-Related Infant Deaths: Updated 2016 Recommendations for a Safe Sleeping Environment. Pediatrics 2016 138 (5): 1-12
2. Moon RY and Task Force On Sudden Infant Death Syndrome. SIDS and Other Sleep-Related Infant Deaths: Updated 2016 Recommendations for a Safe Sleeping Environment. Pediatrics 2016 138(5): e1-e34
3. Bar-Yishay E, Gaides M, GorenA and Szeinberg. Aeration properties of a new sleeping surface for infants. Pediatric Pulmonology 2011; 46: 193-8