הכיני את תינוקך לחורף: 10 המלצות למניעת חימום יתר

הכיני את תינוקך לחורף: 10 המלצות למניעת חימום יתר

טיפים לשמירה על סביבת שינה נוחה לתינוק

טמפרטורת סביבת שינה נכונה הינה חיונית לביטחונו ובריאותו של התינוק. ואכן, רבות נכתב על הקשר שבין חימום יתר לעליה במקרים של מוות בעריסה בתקופות החורף.

לחימום יתר יש מספר השלכות אפשריות. ראשית, בניגוד אלינו, המבוגרים, התינוק חסר ישע ומוגבל לאינטואיציה של הוריו. הוא אינו יכול להנמיך את המזגן, להוריד שכבת ביגוד, או לפתוח מעט חלון. תינוקות רבים נעים במיטה, מסתובבים ומצליחים להשיל מעליהם את השמיכה, ואז מגיעים ההורים ו…. מכסים אותו!

ההשלכה השנייה מסוכנת וחמורה הרבה יותר. במידה והתינוק מפתח מחלה וירלית פשוטה המלווה בחום, סביבת שינה לא אופטימלית (מספר שכבות לבוש, שמיכה עבה, חדר מחומם, או מזרן ספוג סטנדרטי מצופה שעוונית) אינה מאפשרת לו אוורור ונידוף החום מגופו. כתוצאה מכך, חומו של התינוק מואץ ועלול לגרום לפרכוסים, ובמקרים קיצוניים אף לסכנת חיים.

ישראל היא ארץ חמה יחסית. אף על פי כן, עם בוא הסתיו ועד תחילת האביב נשאלת השאלה ההורית "אולי קר לו/לה?".

אז כיצד נדע אם קר או חם לתינוק?

א. בהתאם להתנהגות. תינוק רגוע ושליו שישן טוב, סביר שנעים לו. גם אם כפות הידיים או הרגליים קרות. ניתן לחוש את מגע העור באזור העורף, בית החזה או הבטן. חשוב לזכור שהתחושה תהיה תלויה בחום כף ידינו שעשויה להיות חמה (אם ישבנו מול תנור, חזרנו מפעילות גופנית וכו'), או קרה (אם חזרנו, לדוגמה, מסיבוב עם הכלב).

ב. נראות. פשוט להתבונן בפניו של התינוק. האם הם אדומות מחום, או בצבע רגיל ומוכר. חשוב מאוד לזכור כי אין בהכרח התאמה בין תחושתנו האישית – אם חם או קר לנו – לבין תחושת התינוק. ידוע שתחושת חום וקור הינה אישית ומשתנה מאדם לאדם (כמה פעמים יצא לכם לשהות עם אנשים נוספים בחדר וחלקם בקשו לפתוח מזגן או חלון והאחרים בדיוק ההפך?).

להלן כללי הזהב לשמירה על טמפרטורה נכונה בסביבת השינה של התינוק.

1. הטמפרטורה המומלצת לסביבת השינה של התינוק בישראל היא 22-24 מעלות (בין אם קיץ או חורף). המלצות אלו הינן גבוהות ביחס למקובל בעולם. באנגליה, לדוגמה, הטמפרטורה המומלצת היא 16-20 מעלות בלבד.

2. מדידת חום החדר תיעשה במד טמפרטורה תקין אשר ימוקם בסמוך למיטת התינוק. יש חשיבות לגובה בו ממוקם מד הטמפרטורה, שכן סביר שחלקו התחתון של החדר קר מחלקו העליון (בדגש על בתים פרטיים שרצפתם בנויה על הקרקע).

3. בחימום עם רדיאטור אין למקם את הרדיאטור בקרבת ראש התינוק.

4. בחימום עם מזגן יש לוודא כי משב החום הנפלט אינו מכוון ישירות לתינוק.

5. אין לכסות את ראש התינוק עם כובע בזמן השינה. הראש מהווה איבר מרכזי ביכולת התינוק לפנות חום עודף.

6. אין למקם את מיטת התינוק בצמוד לקיר חיצוני או מתחת לחלון.

7. יש לוודא כי בגדי התינוק "נושמים" (בכל מקרה לא בגדים תרמיים אטומים). מומלץ להשתמש בשמיכה אוורירית וקלה.

8. במקרה שכפות הידיים או הרגלים קרות מאוד, ניתן לכסותן בגרביים או בקצות שרוולי החולצה.

9. מומלץ לאוורר את החדר ע"י פתיחת חריץ בחלון או ע"י מאוורר (לא בכיוון ישיר לתינוק).

10. מומלץ להשתמש במזרן אוורירי המאפשר מעבר אוויר ונוזלים דרכו, ובכך מאפשר לגוף התינוק לווסת את חומו בצורה מיטבית.