הורים לתינוק, כמה שווה לכם שעת שינה?

הורים לתינוק, כמה שווה לכם שעת שינה?

טיפים עצות לשינת תינוקות טובה יותר

הורים לתינוק, כמה שווה לכם שעת שינה?

הפכתם למשפחה. בצד השמחה וגודל האחריות, אתם נדרשים להתאמת שעות השינה שלכם לצרכיו של הרך הנולד. אט אט אתם מתרגלים לעובדה שהשליטה בשעות השינה וחסרונן תלוי לחלוטין בגחמותיו של התינוק.
שינה היא צורך גופני והעדרה משפיע על יכולת התפקוד שלנו וכמובן על התינוק. תינוק שלא ישן טוב, בדרך כלל אינו אוכל טוב, ואינו מתפתח בהתאם. להלן 10 טיפים שיאפשרו לכם להרוויח עוד שעת שינה, יקרה מפז.

1. מחזורי שינה

מחזור שינה של תינוקות כמו אצל האדם הבוגר אורך כשעה וחצי. בכל סיום מחזור ישנה יקיצה חלקית, שברוב המקרים חולפת מבלי שהתינוק מתעורר, אך לעיתים הוא מקיץ ואף פוקח את עיניו, מזיז את ראשו או מתהפך, ולעיתים משמיע קולות.

ככל הנראה, התינוק יחזור לישון במחזור שינה מחודש אם לא נפריע לו. אך אנו בתחושת חרדה ורגישות יתר, מתייצבים לבדוק את פשר התזוזה והקולות, ובכך עלולים למשוך את תשומת לב התינוק ולנתק את רצף מחזורי השינה, וחמור מכך להרגיל את התינוק "לחפש" אותנו בסיום של כל מחזור כזה.

לכן, במקרה של בכי קצר, ניתן להציץ מהצד מספר דקות לפני שניגשים לברר את סיבת היקיצה. ברוב המקרים, רצף השינה של שניכם לא יפגע ותוכלו להמשיך ולישון.

2. סביבת שינה (טמפרטורה)

סביבת שינה חמימה ונעימה היא אחד הגורמים הכי חשובים ברצף השינה של התינוק. אכן חשוב שלתינוק לא יהיה קר, אך עד כמה שהדבר ישמע מוזר, ברוב המקרים הבעיה היא הפוכה – חימום יתר.

חימום יתר עלול לעורר אי נוחות אצל התינוק, שכמובן מתעורר ומוחה בבכי. מוכרת הסיטואציה בה התינוק, בתנועתיות במיטה, מצליח להוריד מעליו את השמיכה ולצנן במעט את גופו ואז מגיע אחד ההורים ומכסה אותו בחזרה.
להלן מספר כללים ליצירת סביבה נעימה:

א. טמפרטורת חדר של כ-22 מעלות בכל עונה, כאשר את חום החדר חשוב למדוד סמוך ובגובה מיטת התינוק.
ב. את המיטה יש למקם בצמוד לקיר פנימי ולא מתחת לחלון. בבית קרקע מומלץ לשים שטיח על הרצפה לבידוד.
ג. לבוש מתאים ומאוורר (בשום אופן לא ביגוד תרמי).
ד. שימוש במזרן נושם, עם עדיפות למזרן רישתי.
ה. ידיים קרות אינן אינדיקציה לבדיקה.
ו. יש להביט על צבע התינוק ועל התנהגותו, אם לחייו אדומות והוא מרבה לזוז במיטה, יתכן וחם לו. אין להסיק מתחושת החום או קור שלנו לגבי תחושותיו של התינוק.

ההמלצה בשנים האחרונות היא ללינה משותפת של התינוק בחדר ההורים בחצי שנה הראשונה לחייו, לפחות. הקירבה מסייעת בשליטה ויכולת לזהות רגעי מצוקה בזמן אמת, כמו גם לצמצם את היציאה מהמיטה להנקה והאכלה. אך במקביל לאוזן ההורית הרגישה, כל תנועה וכל ייבוב גורמים ליקיצה וכמובן לחוסר רציפות בשינה לשני ההורים גם יחד.

לפיכך, ניתן לשקול שינה של אחד ההורים בחדר סמוך ובתורנות, על מנת לאפשר רצף שינה ויכולת תפקוד ביום שלמחרת. חשוב לזכור כי גידול ילדים הוא ריצה למרחקים ארוכים, ויש לתכנן את הקצב על מנת לאפשר נשימה סדירה לאורך כל הדרך.

4. פליטות

פליטות הינן תופעה שכיחה אצל תינוקות רבים. כאשר הדבר קורה שהתינוק הישן נישא על הידיים, ניגוב קל של הפה והבגד מספיקים, והתינוק שהוקל לו ימשיך בשינה. אך כאשר הדבר קורה במיטה, נוצרת שלולית רטובה אשר מרטיבה את סביבתה ואת ראש התינוק. הדבר מצריך את הוצאתו מהמיטה, החלפת בגדיו, החלפת מצעים וכמובן יציאה ממעגל השינה.

אז מה לעשות? במידה והפליטה קטנה, יש לנקות בעדינות את אזור הפליטה וכמובן את אזור פה התינוק. יש להזיזו לאזור יבש במיטה, לנסות לשמור על רצף השינה ולהשאיר את הניקיון לשעות הבור. מזרני רשת עם סדין מחורר ותואם, מאפשרים חלחול מהיר של הנוזל לתחתית המיטה ושמירה על סביבת שינה יבשה, נקיה ורציפה לתינוק (מומלץ לשים שעוונית על בסיס המיטה לקליטת הנוזל וניקוי קל ופשוט ביום שלמחרת).

5. רעש ואור

לצד הרצון לנטרל גירויים ולשמור על אזור שקט וחשוך לתינוק, כדי לאפשר לו שינה רציפה, צריך למצוא את האיזון הנכון שימנע מכל רעש או אור חלש להעיר את התינוק. לכן, לא כדאי לשמור את סביבת השינה של התינוק כאזור סטרילי מרעש הסביבה ומאור במינון מתאים. ניתן להשאיר אור קטן בחדר התינוק ולא חושך מוחלט, כמו גם מוזיקה שלווה ונעימה ברקע.

6. הגבהת הראש

רובנו הגדול ישן עם כרית לראש, כרית קטנה או גדולה, ולעיתים אף שתי כריות. ההרגל והנוחות האלה לא בכדי- הגבהת הראש יוצרת איזון במנח הגוף, גרביטציה באזור הראש שמקטינה לחצים בסינוסים ועל דרכי הנשימה. ההמלצה הרפואית הראשונה שתשמעו מפי רופא הילדים ביחס להצטננות התינוק תהיה הגבהת ראש התינוק.

הבעיה שכרית לתינוק עלולה לסכן אותו בגלל החשש מחנק. האלטרנטיבה: יצירת שיפוע למיטה. ניתן לעשות זאת ע"י הנחת פלטות של 5 ס"מ מתחת לשתיים מרגלי המיטה באזור הראש, או יצירת שיפוע במזרן ע"י הנחת מגבות מגלגלות בחלק העליון (הבעיה שלעיתים במזרוני הספוג נוצרת "שבירה / כיפוף" במזרן). במזרוני הרשת השיפוע שומר על המבנה האורתופדי של המזרן, הודות למסגרת הקשיחה שלהם.

כמו כן, ניתן לרכוש עבור מזרן הרשת רגלי הגבהה תואמות, שיחסכו התעסקות עם חיפוש אחר פלטות מותאמות.

7. שקט נפשי

התינוק ישן, אנחנו שוכבים במיטה, העינייםעצומות אך הראש עובד… הוא/היא בסדר? כבר שעה שהם לא זזו, לא בכו… הם נושמים?…. הצטרפותנו למועדון ההורים הוסיפה לנו תחושות ותכונות שלא היו שם בעבר. חרדה, דאגה, ותחושות נוספות ילוו אותנו מהיום ועד עולם – גן, בית ספר, צבא וכו' – ברוכים הבאים למועדון.

לא תמיד יש לנו יכולת שליטה על האירועים, אבל אנחנו לפחות רוצים לדעת שעשינו את המרב והמיטב. ובכל הקשור לשינה, האם דאגנו שהפעוט ישן במקום הבטוח, הבריא והנוח ביותר? לפני הלידה ריכזנו מאמצי ידע וחיפוש של עגלות, כיסא בטיחות, מיטות ושידות, ואז גילינו שהמוצר החשוב ביותר הוא המזרן במיטה.

בכל מקום אחר – עגלה, לול, מנשא – הם תמיד בהשגחתנו. המקום היחיד בו אנו משכיבים אותם ללא השגחה והולכים לישון, הוא מזרן המיטה. ההמלצה הגורפת בעניין שמעניקה שקט נפשי ותחושת אחריות היא שינה על מזרן נושם, אורתופדי, שמאפשר מעבר אוויר ונוזלים דרכו באופן חופשי.

8. עריסה או מיטה

ההמלצה לשינה משותפת מחייבת את ארגון חדר ההורים מחדש. עריסה או מיטה, מתחברת או לא – התשובה כמובן משתנה בהתאם לגודל החדר והריהוט הקיים. ישנה הנחה רווחת בקרב ההורים כי בשלב הראשון התינוק צריך מקום קטן ולכן העריסה היא הפתרון הנכון. אך לא כך הדבר! העריסה נולדה כאופנה, בגלל העדר מקום בחדר ההורים. ולכן הורים שיש להם מספיק מקום בחדר ההורים, יוכלו לחסוך לא מעט כסף (עריסה, מזרן, מצעים וכו') בשימוש במיטה מההתחלה.

כמו כן, יחסך הצורך להרגיל את התינוק למיטה נוספת במעבר מעריסה למיטה. ישנן כיום מיטות בגדלים שונים שיכולות להתאים לחדרים קטנים (מיטת מטר, איקאה) וללוות את התינוק מלידה עד שלב מיטת המעבר. לשאלה האם לחבר את העריסה/מיטה לדופן מיטת ההורים, אין תשובה חד משמעית. זאת שאלה של התאמה אישית להורים, רק חשוב ליצור מצב שהתינוק לא יעבור למיטה שלכם עקב הסכנה בהתכסות בשמיכת ההורים. חשוב שמזרן ההורים יהיה גבוה ב-3 ס"מ ממזרן התינוק וישמש כדופן.

9. טקס טרום שינה

בשנה הראשונה לחייו מבלה התינוק שעות רבות בשינה ורוכש את הידע להבדיל בין יום ולילה. לעיתים לוקח זמן עד שמתגבשת היכולת להפרדה זו. טקס קבוע לפני שנת הלילה עשוי לעזור ולהפריד בין שנת בוקר/צהרים, שהן בדרך כלל קצרות יותר, לשנת הלילה. הטקס יכול לכלול ארוחה, מקלחת, עמעום האור, מוזיקת רקע עדינה ומרדימה. אפשר גם להבדיל במיקום השינה – במהלך היום שינה בלול בסלון בהשגחה, ובלילה במיטה הייעודית.

10. ניקיון והיגיינה

תינוקות, בעיקר בשנה הראשונה, מייצרים לא מעט "לכלוך" במיטתם – ריור, פליטות, ואף שתן "שבורח" מהטיטול. חשוב לדאוג להחליף מצעים בהתאם ולהימנע מהשארתם לאורך זמן. מזרונים הניתנים לשטיפה וניקיון עדיפים. במזרן רשת – שכמובן ניתן לשטיפה וניקוי – חשוב גם לנקות אחת לחודש את תחתית המיטה, שכן אבק הסביבה אינו נשאר על גבי המזרן ויורד לתחתית.

ניתן גם לרכוש שעוונית שאוספת את האבק והנוזלים ולהניחה על בסיס המיטה להקלה על הניקיון.