שתי פעולות קטנות שעשויות להפחית משמעותית את הסיכוי למוות בעריסה

שתי פעולות קטנות שעשויות להפחית משמעותית את הסיכוי למוות בעריסה

• מאת ד"ר אבנר גורן

מות בעריסה מוגדר כמוות של תינוק, פחות מגיל שנה, ללא הסבר לאחר חקירה יסודית. מוות בעריסה הוא הוא גם הגורם הנפוץ ביותר למות תינוקות בין גיל חודש לגיל שנה בעולם המערבי.

שכיחות התופעה מגיעה לשיאה בין גיל חודשיים ל-4 חודשים ו-90% מהמקרים הם מתחת לגיל 6 חודשים. גורם המוות אינו ידוע, אבל התאוריה המקובלת היא, שפגם בגזע המוח או עיכוב בהבשלה של השליטה העצבית בלב והראות, יחד עם הפרעה בזרימת האוויר לתינוק ואו חימום יתר הם הגורמים המרכזיים למוות בעריסה.

ישנם גורמים מרובים המגבירים את הסיכון למוות בעריסה, כגון חשיפה לעשן סיגריות, פגות, שכיבה על הבטן, חימום יתר, ושימוש במצעים ומזרונים רכים. המלצות והנחיות ניתן לראות באתר משרד הבריאות.

לפיכך, סביבת שינה בטוחה של התינוק היא המפתח להפחתת גורמי הסיכון למוות בעריסה. שני מחקרים שפורסמו בכתבי עת רפואיים ידועים מצביעים על שני אמצעים סביבתיים פשוטים המאפשרים להפחית משמעותית את גורמי הסיכון, שהמכנה המשותף שלהם הוא מניעה של שאיפת אויר עשיר בדו-תחמוצת הפחמן.

1. התקנת מאוורר בחדר השינה. במחקר שהתפרסם במגזין הרפואי הנחשב Archives of Pediatric and Adolescent Medicine וצוטט גם בעיתונים ניו יורק טיימס והארץ, נמצא שהפעלת מאוורר בחדר התינוק מפחיתה את הסיכון למוות בעריסה ב-72%, לעומת תינוקות שבחדרם לא הופעל מאוורר. המדענים סברו שזרימת אויר מוגברת בחדר מפחיתה את הסיכון לשאיפת ריכוזים גבוהים של דו-תחמוצת הפחמן.

2. השכבת התינוק על מזרן רשת. במחקר שנערך בבית החולים שיבא בתל השומר ואשר התפרסם בכתב העת הרפואי Pediatric Pulmonology נמצא, כי מזרן העשוי סיבי רשת מאפשר מעבר אוויר ונוזלים דרכו, ומשפר את סביבת השינה של התינוק, בעיקר במצבים של שכיבה על הבטן, כיסוי הראש בשמיכה או כרית, ונעיצת הראש במזרן.

המלצה לשימוש במזרן רשת מופיעה גם בספר המקצועי "בריאות הפעוט והתינוק, מידע שימושי לצוות טיפות חלב" בפרק סביבת השינה של התינוק, מאת פרופסור יונה אמיתי, מומחה ברפואת ילדים וטוקסיקולוגיה.